Documenten t.b.v. invoeren auto met vrijstelling voor de ISV

Alles over het gebruik, aanschaf en invoer van voertuigen, openbaar vervoer en je rijbewijs

Documenten t.b.v. invoeren auto met vrijstelling voor de ISV

Ongelezen berichtdoor rob » 17 okt 2010, 23:53

Deze topic handelt over de invoer van een gebruikte auto ! Indien de auto < 6000 km gereden heeft of < 6 maanden oud is wordt hij als nieuw beschouwd en is altijd de IVA (= BTW) verschuldigd.
Als die, zoals meestal het geval zal zijn, in het land van herkomst al betaald is zul je hem daar evt. terug moeten vragen !

Voorbeelden:

- een auto met een km.stand van 5500 km maar wel al 1 jaar oud wordt v.w.b. de IVA (BTW) als nieuw beschouwd.
- een auto met een km.stand van 10.000 km maar slechts 5 maanden oud wordt v.w.b. de IVA (BTW) óók als nieuw beschouwd.

In beide gevallen is dus de IVA (BTW) verschuldigd.

Lees in ieder geval voordat je besluit tot invoer over te gaan ook de topics ISV betalen tot 5 jaar na verkregen vrijstelling en Emigreren: de auto wel of niet meenemen en invoeren ?

Deze opsomming van documenten die je nodig hebt om bij invoer van je auto voor vrijstelling van de ISV (Imposto Sobre Veículos) in aanmerking te komen is uiteraard bedoeld voor mensen die nog aan de invoer moeten beginnen.
Het is de officiële opgave zoals die te vinden is in DECRETO-LEI Nº 22-A/2007

Omdat degenen die dit proces al lang en breed achter de rug hebben weten dat niet altijd en/of overal álle genoemde documenten worden verlangd, verzoek ik de 'oudgedienden' vriendelijk doch wel heel dringend terughoudend te zijn met opmerkingen als: "Oh maar dat en dat heb je helemaal niet nodig" of "Daar hebben ze bij ons helemaal niet om gevraagd" enz. ! ;)

De vertaling is misschien niet altijd helemaal correct. Ik heb in 'gewone mensentaal' aangegeven waar het in de betreffende gevallen om gaat.

DOCUMENTOS NECESSÁRIOS À LEGALIZAÇÃO DE VEÍCULOS DE MATRICULA ESTRANGEIRA PARA RESIDENTES EM PAÍSES COMUNITÁRIOS
Benodigde documenten ten behoeve van het legaliseren van auto's met een buitenlands kenteken voor EU onderdanen die hun vaste verblijfplaats overbrengen naar Portugal.

1. Documento de Cancelamento de Residência emitido pelas Autoridades Administrativas do país donde procede, onde conste a data de início e cancelamento, traduzido oficialmente;
Bewijs van Uitschrijving in de gemeente, waarin de ingangsdatum van deze uitschrijving staat vermeld. Dit document dient officieel in het Portugees te zijn vertaald.
Opm: Het is aan te bevelen in ieder geval een zgn. Internationaal Bewijs van Uitschrijving te vragen bij de gemeente !

Zónder dit bewijs krijg je géén vrijstelling voor de ISV !

2. Certificado Consular (só nos casos em que não há Autoridade Administrativa)
Indien het onder 1. gestelde niet mogelijk zou zijn bij een gemeente dan dien je een Bewijs van Uitschrijving via het consulaat te regelen.

3. Autorização de residência ou pedido da mesma;
Hier wordt bedoeld je Cartão de Residência of je Certificado de Registo de Cidadão da União Europeia. In beide gevallen volstaat ook een aanvraag ter verkrijging van een van beide documenten.

4. Atestado de Residência passado pela Junta de Freguesia da área de residência (só no caso de ser cidadão estrangeiro sem autorização de residência);
Een verklaring afgegeven door de 'presidente' van de "Junta de Freguesia" van het gebied waar je woont. (uitsluitend in het geval u een buitenlands burger bent zónder verblijfsvergunning)

5. Passaporte (só no caso de ser cidadão estrangeiro);
Geldig paspoort (uitsluitend in het geval je buitenlander bent)

6. Bilhete de Identidade original com morada actualizada;
Originele Identiteitskaart met geactualiseerd adres. Dit is niet nodig indien je een paspoort hebt.

7. Carta de Condução original
Origineel geldig rijbewijs voor de categorie waartoe het in te voeren voertuig behoort.

8. Livrete e Titulo de Registo de Propriedade válidos;
Alle delen van het geldige kentekenbewijs van het voertuig.

Indien het voertuig niet minimaal 12 maanden, voorafgaande aan de datum van uitschrijving in het land van herkomst, op je naam geregistreerd was in het land van herkomst, krijg je géén vrijstelling voor de ISV !

9. Cartão Fiscal de Contribuinte original com morada actualizada;
Originele kaart met je fiscale nummer met geactualiseerd adres.

Afbeelding

Opm: sinds de invoering van de Cartão de Cidadão wordt de Cartão Fiscal de Contribuinte niet meer aan buitenlanders verstrekt. In dat geval dien je dus een kopie van het 'A-4tje' dat daar voor in de plaats gekomen is te overleggen.

10. Número de Motor e Medida dos Pneus (ver no veículo);
Nummer van de motor en de bandenmaat. Gewoon even op een papiertje schrijven; kan benodigd zijn bij de importkeuring of deze gegevens worden gevraagd bij het invullen van andere documenten.

11. Catálogo ou Manual de Instruções;
Handleiding/instructieboekje van het voertuig. Indien op de homologatieverklaring de bandenmaat niet staat vermeld die daadwerkelijk gemonteerd is, kijkt de keurmeester bij de importkeuring in genoemd boekje om vast te stellen of die bandenmaat door de fabrikant is toegelaten !

12. Ficha de Homologação do país de matricula (caso o veículo não esteja homologado em Portugal)
Bewijs van homologatie van het voertuig in het land van herkomst in het geval het voertuigtype niet in Portugal is gehomologeerd. Omdat de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer; Nederland) deze niet meer verstrekt zul je deze moeten aanvragen bij de importeur van het betreffende merk.
Opm: Alhoewel een homologatieverklaring volgens EU-afspraken niet meer benodigd is, is het aan te bevelen om deze toch aan te vragen !

13. Certificado de Conformidade (COC) com homologação C.E.;
Certificaat van Overeenkomstigheid (CVO) met EU homologatie. Aan te vragen bij de importeur van het betreffende merk.

14. Certidão emitida pela Repartição de Finanças da área de residência onde constem, ou não, rendimentos de trabalho em Portugal nos últimos 3 anos;
Bewijs, afgegeven door de (Portugese) belastingdienst in het gebied waarin je woont, met de verklaring dat er geen inkomen uit werk in Portugal is ontvangen gedurende de afgelopen 3 jaar.

15. Certidão comprovativa da inexistência de dívidas à Direcção Geral dos Impostos.
Bewijs waaruit blijkt dat het Portugese Directoraat-Generaal van de Belastingen geen vorderingen op je heeft. Zelf te regelen bij een kantoor van Finanças in de regio waar je woont.

16. Certidão comprovativa da inexistência de dívidas à Segurança Social;
Bewijs waaruit blijkt dat de Segurança Social geen vorderingen op je heeft. Zelf te regelen bij een kantoor van de Segurança Social in de regio waar je woont.

17. Provas de residência dos últimos 6 meses no país de proveniência (ex: recibos de renda de casa; luz; telefone; …)
Bewijs dat je daadwerkelijk voor een periode van minimaal 6 maanden, voorafgaande aan de datum van uitschrijving in het land van herkomst, daar hebt gewoond. Als bewijs kunnen o.a. rekeningen van de huur, rekeningen van energieleveranciers, rekeningen van een telefoonmaatschappij (rekeningen van een mobiele telefoon worden niet geaccepteerd !) enz. dienen.

BELANGRIJK

Maak van álle documenten die je krijgt of inlevert een kopie en bewaar deze zorgvuldig. Douane/Finanças kan n.l. tot 5 jaar na de datum waarop een vrijstelling is verleend voor de ISV, overgaan tot controle of er ten tijde van de invoer geen onrechtmatigheden hebben plaatsgevonden !

Dit gebeurt bij mijn weten niet steekproefsgewijs maar slechts in gevallen waarbij het vermoeden is gerezen dat er fraude is gepleegd. Deze laatste bewering kan ik helaas niet met feiten onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door rob op 25 aug 2012, 17:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik ben ooit met niets begonnen en ...... het meeste heb ik er nog van.
rob

Re: Documenten t.b.v. invoeren auto met vrijstelling voor de

Ongelezen berichtdoor maarten » 28 maart 2011, 23:41

Hallo Rob,
Allereerst m'n dank en complimenten voor je uitvoerige uiteenzetting.
Toch nog even een vraagje. Ik overweeg nu de auto (VW EOS cabrio) van mijn zoon over te nemen en die medio 2012, als wij van plan zijn ons als resident in Portugal te laten inschrijven, met vrijstelling van ISV in te voeren.
Nu doet zich het feit voor dat mijn zoon deze auto indertijd vanuit Duitsland in Nederland heeft geimporteerd. Kan dit feit, voor zover jou bekend, nog problemen opleveren bij de invoer in Portugal , misschien mbt de homologatieverklaring of CVO ?
Uit jouw opsomming maak ik op dat ik geen officieel aankoopbewijs/rekening nodig heb ?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
gr.Maarten
maarten

Ongelezen berichtdoor rob » 31 maart 2011, 22:40

maarten schreef:Hallo Rob,
Allereerst m'n dank en complimenten voor je uitvoerige uiteenzetting.

Geen dank en dank je ! Een beetje grasduinen in wet- en regelgeving houdt me van de straat ;)

maarten schreef:Nu doet zich het feit voor dat mijn zoon deze auto indertijd vanuit Duitsland in Nederland heeft geimporteerd. Kan dit feit, voor zover jou bekend, nog problemen opleveren bij de invoer in Portugal , misschien mbt de homologatieverklaring of CVO ? Uit jouw opsomming maak ik op dat ik geen officieel aankoopbewijs/rekening nodig heb ?

De homologatieverklaring blijft nog steeds een 'hot-item' in Portugal. Formeel is hij niet meer benodigd maar .............. Ik neem aan dat jij of je zoon nog beschikt over de Duitse homologatieverklaring en CVO die hij ten tijde van de invoer nodig had. Die zou ik dan in ieder geval achter de hand houden.
Maar aangezien de auto nu een NL kenteken heeft zul je moeten zorgen voor een CVO dat de NL VW importeur (contactgegevens) je moet kunnen verstrekken.
Tevens zul je daar moeten zijn voor een homologatieverklaring omdat de RDW die niet meer verstrekt.

Indien je niet beschikt over een homologatieverklaring houd dan rekening met een kostenpost van ca. € 100 die je moet betalen indien je er een moet aanvragen bij de Portugese importeur (contactgegevens)

Om de leeftijd van de auto te vast te stellen, is de datum eerste afgifte kenteken in Duitsland bepalend. Dit geldt uiteraard alleen indien het een gebruikte auto betrof. Zeker weten of dit nog steeds zo is doe ik niet, maar die datum staat ook op het huidige NL kentekenbewijs vermeld.

Een aankooprekening is niet nodig omdat het hebben van een NL kenteken inhoudt dat de verschuldigde belastingen (BTW en BPM) geacht worden te zijn voldaan. Heb je echter nog een rekening dan moet je die zeker niet weggooien ! ;)

Ongetwijfeld heb je die topic ook gelezen maar ik verwijs er toch nog even naar ISV betalen tot 5 jaar na verkregen vrijstelling

Rob
rob

Ongelezen berichtdoor RHS » 31 maart 2011, 23:59

rob schreef:........
Omdat degenen die dit proces al lang en breed achter de rug hebben weten dat niet altijd en/of overal álle genoemde documenten worden verlangd, verzoek ik de 'oudgedienden' vriendelijk doch wel heel dringend terughoudend te zijn met opmerkingen als: "Oh maar dat en dat heb je helemaal niet nodig" of "Daar hebben ze bij ons helemaal niet om gevraagd" enz. ! ;)

Snap ik niet. *Omdat* de practijk niet altijd met de theorie strookt mag dat niet vermeld worden? Lijkt me juist heel relevant - vooral ook omgekeerd trouwens, de gevallen dat dingen worden gevraagd zonder wettelijke basis daartoe.

7. Carta de Condução original
Origineel geldig rijbewijs voor de categorie waartoe het in te voeren voertuig behoort.

Ik twijfel niet aan je bronnen, maar hier sta ik toch wel van te kijken; waarom zou je een rijbewijs nodig hebben om een auto - ingevoerd of niet - op je naam te krijgen, of althans vrijstelling te krijgen van de ISV? Er zijn mensen zat die niet zelf niet (meer) rijden en op de een of andere manier een chauffeur regelen.

..........slechts in gevallen waarbij het vermoeden is gerezen dat er fraude is gepleegd. Deze laatste bewering kan ik helaas niet met feiten onderbouwen.

Hoezo 'helaas'? zou ik maar wat blij mee zijn, dat je nog niet betrapt bent.

Dank voor de uiteenzetting
RHS
RHS

Ongelezen berichtdoor rob » 01 apr 2011, 11:16

RHS schreef:Snap ik niet. *Omdat* de praktijk niet altijd met de theorie strookt mag dat niet vermeld worden? Lijkt me juist heel relevant - vooral ook omgekeerd trouwens, de gevallen dat dingen worden gevraagd zonder wettelijke basis daartoe.

Je haalt twee dingen door elkaar. Mijn verzoek tot terughoudendheid betreft slechts de zaken die wèl gevraagd kunnen worden op grond van een wettelijke basis maar waar, zoals bekend, niet altijd naar gevraagd wordt.
De praktijk heeft uitgewezen dat uit opmerkingen zoals bijv. "Oh maar daar vroegen ze helemaal niet naar", vaak wordt begrepen dat het betreffende document dan ook niet nodig is !
Indien er naar documenten gevraagd wordt waar géén wettelijke basis aan ten grondslag ligt, is er voor mij geen enkele reden te verzoeken om enige terughoudendheid.

Ik twijfel niet aan je bronnen, maar hier sta ik toch wel van te kijken; waarom zou je een rijbewijs nodig hebben om een auto - ingevoerd of niet - op je naam te krijgen, of althans vrijstelling te krijgen van de ISV? Er zijn mensen zat die niet zelf niet (meer) rijden en op de een of andere manier een chauffeur regelen.

Waaróm dat zo is ? Géén idee ! Het behoort nu eenmaal tot de opsomming.............. en in dit geval vond ik het niet de moeite waard om me er verder in te verdiepen.

RHS schreef:Hoezo 'helaas'? zou ik maar wat blij mee zijn, dat je nog niet betrapt bent.

'Helaas' in dit geval slechts om aan te geven dat ik niet over praktijkvoorbeelden beschik ;)

Rob
rob

Ongelezen berichtdoor pien » 04 apr 2013, 16:33

Ik ga ook mijn Daihatsu invoeren in Portugal over een week of 3. En inderdaad de RDW geeft geen homologatieverklaring meer af en als ik punt 12 en 13 goed gelezen heb is dat toch echt nodig. Dus ik probeerde de importeur van Daihatsu te pakken te krijgen hier in Nederland. Blijkt nu dat de importeur er in heel Europa mee is opgehouden. M.a.w. ik kan zo'n verklaring niet krijgen in Europa want er is geen Daihatsu importeur meer. Wat nu? Suggesties?
pien

Ongelezen berichtdoor Wanderer » 04 apr 2013, 16:52

in NL verkopen en in P een andere kopen....is de goedkoopste oplossing..
Wanderer

Ongelezen berichtdoor rob » 04 apr 2013, 19:42

pien schreef:.... M.a.w. ik kan zo'n verklaring niet krijgen in Europa want er is geen Daihatsu importeur meer. Wat nu ? Suggesties ?

Het blijft helaas in Portugal nog steeds een gedoe met homologatieverklaringen en CVO's/COC's. Eigenlijk zouden ze niet meer benodigd moeten zijn omdat het een auto betreft met een kenteken uit een andere EU-lidstaat hetgeen al inhoudt dat de auto over een Europese typegoedkeuring beschikt.
Als dezelfde auto, merk en type, ook in Portugal op de markt is geweest dan zou een homologatieverklaring uit het land van herkomst overbodig moeten zijn. (zie pt. 12)

Er bestaat ook nog de mogelijkheid van een individuele typegoedkeuring. Dat is wel duurder maar wellicht de enige mogelijkheid in jouw geval. Het is in ieder geval niet zo dat een auto zonder genoemde documenten niet op Portugees kenteken geregistreerd zou kunnen worden. Net zoals in Nederland zijn daar ook in Portugal speciale procedures voor.

In dit geval kun je het beste contact opnemen met de IMT bij een keuringsstation van de Categoria B en daar de zaak uitleggen. Ze zullen je dan ongetwijfeld kunnen vertellen wat te doen.

Rob

António Variacoes - Anjinho Da Guarda
rob

Ongelezen berichtdoor RHS » 04 apr 2013, 20:50

rob schreef:........
In dit geval kun je het beste contact opnemen met de IMT bij een keuringsstation van de Categoria B en daar de zaak uitleggen.

Best mogelijk dat dat lokaal verschilt, maar bij de twee B-stations in de buurt van Coimbra zul je tevergeefs naar iemand van het IMTT zoerken. Dat zijn namelijk normale keuringsstations waar af en toe, op afspraak, een ingenieur van het IMTT langs komt.
Rechtstreeks een onderhoud op het IMTT aanvragen is efficienter.

RHS
RHS

Ongelezen berichtdoor rob » 04 apr 2013, 23:29

RHS schreef:...Rechtstreeks een onderhoud op het IMTT aanvragen is efficienter.

Bedankt voor de aanvulling/correctie. Het staat er ook helemaal verkeerd. De zin moet als volgt luiden:

"In dit geval kun je het beste contact opnemen met de IMT of bij een keuringsstation van de Categoria B de zaak uitleggen", want dat bedoelde ik te zeggen. Misschien is het zelfs wel beter om éérst bij een keuringsstation te informeren omdat de auto eerst gekeurd moet worden en men daarbij daadwerkelijk met die documenten aan de slag gaat. Pas na de keuring komen alle papieren bij een kantoor van de IMT terecht.

Rob

Sting - Russians
rob

Ongelezen berichtdoor pien » 05 apr 2013, 07:54

Oke, bedankt. Ik ga er maar vanuit dat het gewoon te regelen valt.
Te zijner tijd vertel ik de afloop wel.
pien

Ongelezen berichtdoor rob » 05 apr 2013, 10:09

Ik vond op internet deze adressen nog. Of je daar al contact mee hebt gehad weet ik niet maar het lijkt me de moeite van het proberen waard. Uit dit artikel: 1 februari 2013: Daihatsu stopt valt te lezen dat

LOUWMAN PARTS & SERVICES B.V.
DAIHATSU SERVICE BENELUX
P.O. Box 111, NL-4940 AC Raamsdonksveer
Steurweg 8, NL-4941 VR Raamsdonksveer
TEL:(00)31-(0)162585217 FAX:(00)31-(0)162520890

vooralsnog de belangen blijft behartigen. Misschien kunnen ze je daar alsnog verder helpen.

Voor Portugal vond ik nog onderstaand adres:

SOCIEDADE ELECTRO-MECANICA DE AUTOMOVEIS SA.
Estrada Nacional 249/4 ao Km 5.9 - Trajouce 2785-034, S. Domingos De Rana, PORTUGAL
TEL:(00)351-214481400 FAX:(00)351-214481482

Succes
Rob

Chelsea Radio - Bird of Passage / The Daihatsu Song
rob

Ongelezen berichtdoor pien » 05 apr 2013, 13:09

Bedankt Rob!
pien

Ongelezen berichtdoor pien » 15 apr 2013, 13:16

Ik ben er inmiddels via Louman Parts & Services achter dat een CVO gewoon door iedere Daihatsudealer afgegeven kan worden.
Mijn dealer was dus gewoon onwetend op dit terrein en had me met een kluitje in het riet gestuurd.
Heb het alsnog gevraagd bij mijn dealer en wacht nu op de prijsopgaaf.

Al speurende op het internet kwam ik de site http://www.vwe.nl tegen.
Daar kan je voor 21.85 een VTG aanvragen (een soort CVO look-alike). Dwz. alle gegevens voor typegoedkeuring staan erop en dit wordt volgens hun in 98% van de gevallen geaccepteerd. Dit is wat ze er zelf over zeggen:
De VTG is te vergelijken met een CVO- (Certificaat van Overeenstemming) of COC- (Certificate of Conformity) verklaring. De gegevens die op een VTG staan, komen overeen met de originele homologatiegegevens. Maar naast die gegevens bevat de verklaring ook de Euronormering van een voertuig.
Deze CVO look-alike is dus technisch correct, maar mist het importeursstempel.
De landen die het niet accepteren worden door hun met name genoemd. Ik heb ze even gebeld om te vragen hoe dat met Portugal zit, maar daar hebben ze nog geen ervaring mee. Heeft iemand wel eens zaken gedaan met het VWE? En/of is bekend of hun CVO geaccepteerd wordt?

Ze hebben overigens ook een bpm-teruggaaf bereken tool. Heel handig, ik wist niet dat ik BPM terug kan krijgen.
pien

Ongelezen berichtdoor rob » 15 apr 2013, 15:59

pien schreef:Ze hebben overigens ook een bpm-teruggaaf bereken tool. Heel handig, ik wist niet dat ik BPM terug kan krijgen.

Met speuren altijd op dit forum beginnen want ....... Teruggaaf BPM ! ;)

Rob

Everybody (Backstreets Back) - Backstreet Boys
rob

Volgende

Keer terug naar De auto, motor en andere voertuigen